Koffie goed voor vruchtbaarheid en tegen darmkanker
Posted in Culinair, Encyclopedie on okt 14, 2003
Schatdoosje stuurde me het volgende bericht. Wat ze me er mee wil zeggen is me nog volstrekt onduidelijk, maar moraal van het verhaal: koffie is zo slecht nog niet voor het voortbestaan van de mens. SAN ANTONIO – Enkele koppen koffie per dag stimuleren de mannelijke vruchtbaarheid. Volgens Braziliaanse onderzoekers van de universiteit in Sao Paulo is caffeïne echter het enige stimulerende middel dat de fertiliteit bevordert. Roken kan impotentie veroorzaken en marihuana is slecht voor het sperma en vermindert de vruchtbaarheid.
De onderzoekers maakten de uitkomsten van hun onderzoek dinsdag bekend op een bijeenkomst van het Amerikaanse Genootschap van Voortplantingsgeneeskunde in de Amerikaanse stad San Antonio. Onderzoekers van de universiteit in Buffalo onderzochten eveneens hoe roken en blowen de vruchtbaarheid beïnvloeden. Het sperma van rokers is kwalitatief beduidend lager. Marihuana-rokers hebben juist te snel sperma, dat te hard ‘zwemt’ maar zichzelf uitput en de eicel niet weet te bereiken.
Koffie bleek eerder voor vrouwen juist een negatieve invloed te hebben op hun vruchtbaarheid. De stimulerende drank is echter weer wel goed om darmkanker te voorkomen, bleek eveneens dinsdag uit een Duits onderzoek dat verscheen in het Amerikaanse tijdschrift Journal of Agricultural and Food Chemistry.
Door koffie te drinken groeit de activiteit van een enzym dat kanker in de darmen tegengaat met 40 procent. Het onderzoek is uitgevoerd door de universiteit in de Duitse stad Münster.